1000dni

Zdravou energii dodáte svému batoleti cereální snídaní

Že je snídaně nejdůležitějším jídlem dne, víme všichni. Přesněji řečeno spíše každý, koho rodiče učí dobrým stravovacím návykům už od dětství. Základem pro zdraví po celý život je správná výživa v prvních 1 000 dnech života dítěte. Energie ze zdravých zdrojů dodá batoleti potřebné látky pro tělesný i psychomotorický rozvoj.

cerealni snidane_1000dnib_komprese

 

Jaká snídaně je pro vaše dítě nejvhodnější?

První jídlo dne by pro nejmenší děti neměl být rohlík se šunkou či sýrem. Vhodné není ani sladké pečivo. Jedná se o potraviny bohaté na sůl nebo naopak na jednoduché cukry, tedy prázdnou energii. U malých dětí se snažte příjem těchto látek výrazně snížit. Denní doporučené množství soli je totiž pro děti podstatně nižší než pro dospělé.

Doporučený denní příjem soli:

  • kojenec (do jednoho roku): 0,45 g
  • batole (12-36 měsíců): 1,7 g
  • dospělý: do 5 g

Obsah soli ve 100 g potravin, jež česká batolata běžně konzumují k snídani:

  • dětská šunka: 2,2 g
  • plátkový sýr 30%: 2,5 g
  • dětské párky: 0,5 g
  • chléb: 1,3 g
  • rohlík: až 0,7 g/kus
  • mléčná kaše s věkovým určením: 0,2 – 0,3 g

Součástí jídelníčku batolete by naopak měly být potraviny bohaté na zdravou energii, tedy složité sacharidy, které ale zároveň neobsahují příliš mnoho nasycených tuků a zmiňovaných jednoduchých přidaných cukrů nebo sodíku. Takové podmínky splňují obilné kaše s věkovým určením. Pozor však na obyčejnou krupicovou kaši. Na rozdíl od té s věkovým určením její složení, především obsah minerálních látek a vitamínů, neodpovídá nárokům nejmladšího dětského organismu.

„Hlavní výživovou složku obilnin tvoří složité sacharidy a kaše přirozeně obsahují jenom malé množství sodíku a cukrů. Naopak v nich najdeme mnoho vitaminů, zejména skupiny B, a minerály jako železo a zinek, které jsou pro malé děti velmi důležité,“ vysvětluje MUDr. Pavel Frühauf, CSc., z iniciativy 1 000 dní. Další doporučení ke zdravému jídelníčku dítěte se dozvíte na webových stránkách www.1000dni.cz.