Typy příkrmů

Doma připravovaný příkrm, nebo hotová kojenecká přesnídávka?

Pokud budete jídlo připravovat sama, dbejte na výběr surovin. Vybírejte potraviny čerstvé, se známým původem nebo od prověřeného obchodníka. Alternativou můžou být také hotové kojenecké přesnídávky. Některé maminky se obávají, jestli je tato výživa pro jejich dítě vhodná. Pravdou ale je, že na rozdíl od zeleniny, kterou koupíte v obchodě nebo na tržišti, jsou obsahové látky v přesnídávkách přísně kontrolovány.

V každém případě byste měla vybírat jenom takovou kojeneckou přesnídávku, která má na etiketě přesné složení, tzv. věkové určení a údaj, že se jedná o potravinu pro zvláštní výživu.

kojeni_vyziva

Jak často podávat příkrm?

  • 6–8 měsíců věku dítěte: 2–3× denně.
  • 9–12 měsíců věku dítěte: 3–4× denně.
  • Od 1 roku: 4–6× denně.

S podáváním příkrmů dítě nadále kojíme anebo nabízíme pokračovací a později batolecí mléko.

Jaké jsou vhodné potraviny pro přikrmování?

  • Zelenina: brambor, okurka, cuketa, dýně, pastiňák, mrkev, kedluben, saláty, špenát, pórek, řepa, lilek, květák a některé další.
  • Ovoce: hrušky, sladká jablka, meloun, borůvky, švestky, meruňky a některé další.
  • Obiloviny: rýže, kukuřice, pšenice, ječmen, žito, oves.
  • Šťáva: jablečná, hroznová, hrušková.
  • Maso: drůbeží, jehněčí, telecí, králičí.
  • Oleje a tuky: slunečnicový, kukuřičný, olivový olej.

Kdy podávat dětské kaše?

Dětské kaše jsou vhodné při přechodu kojence na nemléčnou stravu. Můžete je postupně zavádět do jídelníčku děťátka od ukončeného 4. měsíce (u kojených dětí od ukončeného 6. měsíce). Kaše se hodí jako příkrm ve chvíli, kdy potřebujete miminko zasytit na delší dobu. Doporučujeme začít s rýžovou nebo kukuřičnou kaší, které mají jemnou a hladkou konzistenci a jsou lehce stravitelné. Postupně můžete zařazovat ochucené a vícezrnné kaše. Zpočátku připravte kaši spíše řidší a nechte miminko kaši ze lžičky sát, aby si na novou chuť lépe zvyklo. Svému dítěti můžete také nabídnout nemléčné kaše, které neobsahují pouze obilniny. Kaši lze připravit s různými druhy mléka, například s mateřským nebo běžným kojeneckým mlékem. Pokud někdo v rodině trpí alergií, doporučujeme nemléčnou kaši připravit s HA mlékem. Při střevních potížích děťátka (např. průjmu) připravte nemléčnou kaši pouze s kojeneckou vodou. Příprava dětských kaší je snadná a rychlá. Zamíchejte instantní kaši s ohřátou vodou (v případě mléčné kaše) nebo s kojeneckým mlékem (u nemléčných kaší) dle návodu na obalu. Vyzkoušet můžete také tzv. mlíčka s kaší, která jsou již hotová pro krmení z kojenecké lahve nebo hrnečku. Oceníte je hlavně při cestování.

Které potraviny zařadíme do jídelníčku později?

  • Bílý jogurt je možné přidat do jídelníčku až v 8. měsíci věku dítěte. Pro děti nejsou vhodné jogurty s označením „light“, které jsou ochucené umělým sladidlem.
  • Tvaroh a vaječný bílek nepodáváme dřív než v 1 roce kvůli vysokému obsahu bílkovin, které můžou zatěžovat ledviny.
  • Neupravené kravské mléko můžeme nabídnout dítěti až od 1 roku. Nabízíme mléko plnotučné.
  • Do jednoho roku nenabízíme citrusové plody a tropické ovoce (kromě banánu), které můžou vyvolat alergické reakce.
  • Ovesné vločky můžete podat po 8. měsíci. Műsli podávejte dětem až od 2 let.
  • Ryby podáváme od 1 roku v případě, že dítě netrpí predispozicí k alergii.
  • Korýše a měkkýše nepodáváme dřív než ve 3. roce dítěte, můžou vyvolat potravinovou alergii.
  • U oříšků, mandlí, pistácií a sezamových semínek je riziko vdechnutí a některé také vyvolávají alergické reakce. Z tohoto důvodu je nenabízíme před 3. rokem věku dítěte.
  • Slazené nápoje, limonády a kolové nápoje nejsou pro kojence a batolata vůbec vhodné.
  • Do jídelníčku dítěte nepatří příliš ostré, slané a tučné pokrmy.
  • Dětem nepodáváme sladkosti.
  • Dětská jídla nedochucujeme majonézou, hořčicí ani kečupem.