1000dni

Pestrost v jídelníčku dítěte hraje klíčovou roli pro jeho zdraví

PESTROST_V_JIDELNICKU_banner_1176x662_01

Pro zdravý vývoj a růst dítěte nestačí jen nutričně vyvážená strava. V prvních 1 000 dnech života záleží i na tom, aby byl jeho jídelníček dostatečně pestrý. Podle aktuálního výzkumu je však strava českých dětí často monotónní. Rodiče tak riskují u dítěte oslabenou imunitu a nedostatek potřebných živin pro správný vývoj.

Zdraví Vašeho dítěte závisí minimálně z 80 procent na vnějších vlivech, především na stravě. To znamená, že jej můžete jednoduše ovlivnit. Geny totiž zdravý vývoj dítěte předurčují maximálně z 20 procent.

Začněte už od prvních příkrmů

Na pestrost jídelníčku Vašeho dítěte myslete již v kojeneckém věku. První příkrmy by dítě mělo ochutnat nejpozději v průběhu 6. měsíce, kdy mu přestávají stačit živiny z mateřského mléka. Odborníci doporučují jako první zařadit zeleninu. I u ní však dbejte na obměňování druhů. Dodáte tak svému dítěti pestrou paletu vitamínů a minerálních látek.

„Neomezujte se jen na mrkev. Už první strava by měla být dostatečně pestrá.“ upozorňuje doc. MUDr. Jiří Bronský, Ph.D., zástupce iniciativy 1000 a vedoucí kolektivu autorů Doporučení pro výživu kojenců a batolat z Pediatrické kliniky 2. lékařské fakulty Fakultní nemocnice Motol.

Čím se řídit?

Pro správné nastartování metabolismu dítěte stačí dbát na pár základních doporučení, která jsou však klíčové pro pevné zdraví po celý život.

  1. Zařazujte první nemléčnou stravu včas, ideálně mezi 4.- 6. měsícem dítěte.
  2. Omezujte jednoduché cukry (sladkosti), vybírejte vhodné tuky.
  3. Dbejte na pestrost masa (zařazujte telecí, králičí, ryby) a ovoce i zeleniny.
  4. Zařazujte dostatečné množství mléka (mateřského, kojeneckého, batolecího) a mléčných výrobků.

V jídelníčku dítěte neopomíjejte:

  • Ryby – Zdroj potřebných více nenasycených mastných kyselin, které se podílí na funkci sítnice, vývoji mozku a kognitivním rozvoji.
  • Červené maso (hovězí, telecí) – významný zdroj bílkovin, vitamínu B a železa, při jehož nedostatku riskujete anemii, ale i poruchy neurokognitivních funkcí nebo problémy s imunitou.

Další doporučení, jak sestavovat jídelníček dětí do tří let, najdete na www.1000dni.cz.

Jak zajistit dítěti zdravý vývoj?