1000dni

Jídelníčkem v době kojení ovlivníte zdraví dítěte

Na svou stravu by měly matky dbát i po porodu. Kvůli kojení trpí organizmus ženy nedostatkem potřebných živin, vitamínů a minerálních látek. Mohou tak snížit kvalitu mateřského mléka, a tím i zdraví dítěte.

Řešení je přitom velmi jednoduché. Stačí do jídelníčku zahrnout správné potraviny s dostatečným obsahem všech potřebných živin nebo zařadit vhodný výživový doplněk pro kojící matky. Právě tak je možné předejít rizikům spojeným se zdravím dítěte, které si v prvních 1 000 dnech života buduje své stravovací návyky pro zbytek života.

„Nedostatky v jídelníčcích kojících žen jsou individuální. Kojící žena by měla mít o zhruba 300 – 500 kcal vyšší příjem energie než obvykle. Jídelníček kojící matky by tedy měl dodávat až o pětinu více energie, než obvykle,“ vysvětluje MUDr. Petr Tláskal, CSc., vedoucí lékař Oddělení léčebné výživy Fakultní nemocnice Motol, předseda Společnosti pro výživu a zástupce iniciativy 1 000 dní.

KOJICI_MATKA_banner_1176x662_01

Základem je správná skladba jídelníčku matky

Matka předává v mléce svému dítěti potřebné živiny. Je tedy důležité, aby jich sama měla dostatek. Kojícím ženám nejčastěji chybí kyselina listová, železo, vitamin D, vápník, zinek, jód nebo vitaminy skupiny B. Je tedy potřebné, aby v době kojení obsahoval jejich jídelníček potraviny bohaté na:

  • Vápník, zinek, jód, kyselinu listovou, vitaminy skupiny B: mléčné výrobky, ryby, červené maso, zelenina, ovesné vločky
  • Bílkoviny: mléčné výrobky, zakysané mléčné výrobky, libové maso, vejce, luštěniny
  • Tuky: ryby, rostlinné oleje – např. olivový, řepkový
  • Sacharidy: celozrnné potraviny, rýže, brambory, ovoce

Více se o vlivu jídelníčku matky na zdraví dítěte dozvíte na webových stránkách www.1000dni.cz.

Přečtěte si také, jak zajistit pestrý jídelníček nejmenším.