Jídelníček správné maminky

Spousta maminek mi jistě dá za pravdu, že po porodu je druhým největším strašákem mateřství novorozenecká kolika. Děťátko celé noci propláče a vy neustále řešíte svůj jídelníček…

Zpočátku vyloučíte brokolici a luštěniny, postupně se dopracujete k závěru, že nadýmá naprosto všechno a živíte se dva dny starým chlebem. Vzpomínám si, jak moje sestra během kojení zapíjela pouze chleba posypaný kmínem fenyklovým čajem. Malá Violka to naštěstí ve zdraví prožila. Ale upřímně, toto asi nebude vzor vyváženého jídelníčku kojící matky.

Zkusme si tedy ukázat, jak by to mělo ideálně vypadat – když miminko nemá koliku a vy máte dokonce dostatek času na jídlo.

Jídelníček matky výrazně ovlivňuje kvalitu mateřského mléka a tím i zdraví miminka. Kojící matka by měla jíst pravidelně, v menších dávkách. Jídelníček by měl být pestrý, plný ovoce, zeleniny a ryb. Dodržujte pitný režim, pijte radši teplé nápoje (důležité pro tvorbu mléka). Vyhýbejte se syceným nápojům, alkoholu, kofeinu. Zaměřte se na probiotika, dostatečný přísun vitamínů. Z minerálů je důležitý vápnik, jód, železo a zinek.

Co byste si měli během kojení odpustit?

  • tatarský biftek a sushi
  • tučná a sladká jídla
  • konzervanty, umělá sladidla (používejte radši med, nebo stévii)

A co si můžete s klidem dopřát?

  • kuřecí, telecí, králičí a jiné libové maso, ryby
  • zakysané mléčné výrobky (kefír, jogurt), tvrdé sýry
  • kvalitní rostlinné oleje
  • zeleninu, která nenadýmá
  • ovoce, ne moc kyselé
  • těstoviny, cereálie, rýži, brambory

Pozor na alergizující potraviny:

  • kravské, kozí, ovčí mléko
  • rajčata, celer
  • kakao, čokoláda, ořechy, mák
  • exotické ovoce

Přeji vám dobrou chuť a pohodové chvilky strávené s vaším malým kojencem!