Jak se správně stravovat v těhotenství?

Jaké jsou hlavní zásady při stravování?

Nejezte za dva, ale také nebuďte nikdy hladová! Jezte lehce stravitelnou stravu rozdělenou do pěti jídel. Bohatá by měla být snídaně a oběd. Dbejte každý den na dostatek cereálií, ovoce a zeleniny (nejlépe čerstvé a tepelně neupravené). Nezapomeňte na dostatečný, ale ne nadměrný příjem tekutin, tj. 2–3 l denně. Málo tekutin vede k únavě a přebytek může vést k otokům a zátěži ledvin. Jezte dvakrát týdně ryby. Upřednostněte vaření a dušení před smažením. Jídlo nedosolujte! Zapomeňte na jakékoliv diety a očistné kúry.

Co jíst?

Správné složení stravy významně ovlivňuje zdravotní stav budoucí maminky i dítěte. Strava by měla být pestrá a vyvážená, s dostatkem sacharidů, bílkovin, tuků, vlákniny, vitaminů a minerálů.

Sacharidy (cukry) jsou pro tělo nezbytným zdrojem energie. Po požití potraviny s obsahem sacharidů se zvýší hladina krevního cukru. Jak moc a jak rychle se krevní cukr zvýší, vyjadřuje tzv. glykemický index – GI. Potraviny s nízkým GI jsou v období těhotenství vhodnější. Tělo je déle tráví, a tak vyvolávají delší pocit sytosti. Hladina krevního cukru je stabilnější, bez výkyvů. Potraviny s vysokým GI způsobují při nepřetržité konzumaci zvýšenou hladinu krevního cukru (hyperglykemii). Takový stav může vést k vyšší porodní hmotnosti miminka, kvůli které může být nutné provést císařský řez. Novorozenec je naopak ohrožený příliš nízkou hladinou cukru (hypoglykemií) a častějším výskytem novorozenecké žloutenky.


teho_jidlo_2Bílkoviny jsou základem každé buňky. V období těhotenství jsou nezbytné pro správný vývoj placenty, změny dělohy a prsou, růst miminka a vývoj jeho mozku.

Vhodným zdrojem bílkovin v těhotenství jsou:

  • libové maso a spíše drůbeží,
  • ryby,
  • vejce,
  • mléčné výrobky,
  • luštěniny, zejména sója.

POZOR!!! Speciálním způsobem stravování typu veganství, vitariánství, frutariánství apod. nelze zajistit dostatečný přísun bílkovin pro miminko.

Tuky jsou nezbytné pro tvorbu a funkci buněčných membrán a v organismu mají nezastupitelnou roli. Obzvlášť důležité jsou esenciální mastné kyseliny, které si tělo nedokáže vytvořit.

Doporučeným zdrojem tuků během těhotenství jsou:

  • mořské ryby,
  • rostlinné oleje,
  • semena,
  • klíčky,
  • ztužené rostlinné tuky – mazání na pečivo.

Vláknina. Ve Vašem jídelníčku by nemělo chybět dostatečné množství vlákniny. Je vhodná pro prevenci zácpy, která je častým problémem v těhotenství.

Vlákninu najdete v těchto potravinách:

  • celozrnné pečivo,
  • ovesné vločky,
  • kořenová zelenina,
  • ovoce se slupkou,
  • luštěniny,
  • rýže,
  • obiloviny.

Co se doporučuje pít?

  • Pitnou vodu.
  • Minerální vody – nutné prostřídávat s jinými nápoji!
  • Ovocné a zeleninové šťávy.
  • Mléko, koktejly z mléka, jogurtové nápoje.

Co léky a těhotenství?

Jaké jsou méně vhodné potraviny a nápoje?

  • Potraviny s vysokým obsahem soli a skrytých tuků (např. uzeniny).
  • Cukrovinky.
  • Koření.
  • Nadměrné pití kávy, černého a zeleného čaje.
  • Nadměrné pití bylinných čajů (max. 1–2 týdny a raději jen při nemoci).
  • Slazené a sycené nápoje.

Co nejíst a nepít raději vůbec?

  • Alkohol, po kterém děťátku hrozí nízká porodní hmotnost, nedostatečně vyvinutý mozek, orgány a končetiny a fyzická i duševní zaostalost.
  • Nápoje s chininem. Chinin může způsobit nechtěné stahy dělohy.
  • Syrové a nedostatečně tepelně upravené maso (carpaccio, tatarský biftek), ryby (sushi), vejce (tiramisu, doma připravená tatarská omáčka, majonéza, zálivky do salátů) pro nebezpečí salmonelózy a toxoplazmózy.
  • Nepasterizované mléko a sýry pro nebezpečí toxoplazmózy.
  • Plísňové sýry pro nebezpečí listeriózy.
  • Oříšky a buráky, které mohou obsahovat nebezpečné aflatoxiny a plísně.
  • Mečouna, žraloka – tyto ryby mohou obsahovat rtuť a těžké kovy.
  • Játra a výrobky z jater pro obsah vysokého množství vitaminu A.
  • Umělá sladidla (např. aspartam, acesulfam, sacharin, cyklamát a další) a potraviny, ve kterých jsou obsažena (např. nízkotučné jogurty) pro podezření na poškození plodu.

Vyžaduje těhotenství speciální hygienu?