Jak se správně stravovat?

Všechny živiny i škodliviny, které v období kojení požíváte, se více či méně dostávají do mléka a následně pak Vašemu děťátku. Měla byste proto o to pečlivěji vybírat, co sníte a vypijete.

Jaké jsou obecné zásady pro jídelníček kojící ženy?

1. Kalorická potřeba kojící ženy je zvýšená zhruba o 500 kcal oproti ženě, která nekojí. Denní příjem by neměl být pod 2 000 kcal, protože kojení je pro ženu energeticky náročné. V žádném případě tedy nedržte v době kojení žádnou dietu na snížení hmotnosti!
2. Vhodné je jíst častěji menší porce jídla.
3. Strava by měla být pestrá s obsahem obilovin (např. celozrnné pečivo), ovoce, zeleniny (zejména syrové), mléčných výrobků a masa.
4. Během kojení je zvýšená potřeba bílkovin, proto zařaďte do jídelníčku maso, ryby, luštěniny a mléčné výrobky.
5. Dvakrát týdně jezte mořské ryby. Jsou důležité pro dotváření mozku a nervové soustavy dítěte.
6. Velmi důležité je, abyste pravidelně pila dostatečné množství tekutin (2 litry/den). Tekutiny totiž podporují tvorbu mateřského mléka. Vhodné jsou nesycené nápoje.

Proč jsou vitaminy a minerály důležité během kojení?

Co nejíst a nepít raději vůbec?

Během kojení byste se měla zásadně vyvarovat kouření a pití alkoholických nápojů. V případě, kojeni_jidlože se kouření nedokážete vzdát, měla byste ho alespoň omezit na co nejnižší počet cigaret za den a kouřit těsně po kojení, aby se snížilo množství nikotinu, které přechází do mateřského mléka. Alkohol také přechází do mateřského mléka, ovlivňuje jeho chuť a zápach. Po častém a vyšším pití alkoholu se u dítěte může projevovat útlum a poruchy spánku. Potravin nevhodných kvůli nadýmání byste se měla vyvarovat zejména v prvních 3 měsících, kdy děti trápí častější koliky. Potraviny vyvolávající alergie nejsou vhodné po celou dobu výlučného kojení. Ovoce můžete postupně jíst, zařazujte ale jednotlivé druhy v odstupu alespoň 3 dnů. Vyvolají-li u dítěte vyrážku, poznáte snadno, čeho se v budoucnu vyvarovat.

POZOR!!! Nadměrné pití tekutin, v množství větším než 3 litry za den, může vést k potlačení tzv. vypuzovacího reflexu. Tento reflex je důležitý pro uvolnění mléka z prsu a hrozí, že se mléko nedostane v dostatečném množství k dítěti.